BETA
kontakt
E-obavijesti
ENGLISH

Recentne Izložbe

Vijesti

Žmak, Darija

Osim umjetničkog istraživanja, rada i stvaranja, moj posao i djelovanje posvećeno je i kulturnoj animaciji te uključivanju lokalne zajednice i različite publike u interaktivne umjetničke aktivnosti koje se bave idejama o zajednici, kretanju i transformaciji. Moj način života je fuzija između umjetničkog djelovanja i izražavanja, te rada na promoviranju likovne kulture i organizacije likovnog programa Galerije Studio Artlan u Voloskom, kao sastavnog dijela mini—kozmosa Riječke umjetničke scene.

Oblici razumijevanja-o projektima

Istraživanje osobnosti i identiteta, memorije i individualne mitologije, često je u mojim radovima izraženo interaktivno te posredstvom novih medija. Umjetnički djelujem u različitim medijima, uključujući i crtež, slikarstvo, instalaciju, video, skulpturu i performans, kojima istražujem procese apstrahiranja forme, značenja i naracije sa ciljem razumijevanja emocionalnih struktura smještenih u kontekstu vlastitih društvenih i psiholoških realnosti. U svojim radovima komprimiram suvremene društvene fenomene, kao i održavanje ravnoteže privatnog – javnog, umjetničkog – egzistencijalnog djelovanja. Nekoliko je ključnih aspekata stanja stvarnosti koje me zanimaju, koje istražujem u svojim radom: strah od ograničenja (koje sami stvaramo ili nam ih nameće sredina); komunikacija u suvremenoj umjetnosti – pozicija umjetnica, o čemu ovisi veza umjetnosti i publike; diskusija o konceptu feminizma i o stereotipima; reakcija na stereotipnu podjelu uloga; propitivanje granica biološke uvjetovanosti, materinstva i naslijeđa u stvaranju slike o sebi; propitivanje rodnih podijela i stereotipa rodnih uloga na Balkanu; menstruacijsko krvarenje kao skriveni potencijal žene – koje u poremećenom i stresnom, površnom načinu življenja gubi svoju hormonalnu ravnotežu; etiketiranje i fenomen ženskog iseljeništva – bijegovi iz sredine, prebiranje po prošlosti, zaboravi i novi mitski prostori koji se pritom stvaraju.

U umjetničkim projektima koristim stvarne informacije kako bih dešifrirala naše razuimijvanje te istražila na koji način se stvari, događaji, mjesta i vremena razvijaju u našoj glavi i kako se reflektiraju na naše odnose. Točnije, bavim se načinom kako mi formiramo razumijevanje u našoj svjesti i da li u našoj kulturi ono može imati neki oblik.

Radovi nastali u proteklih nekoliko godina nastali su kao rezultat dugotrajnih istraživanja i predtavljaju skup koprimiranih informacija. Potrebni su mi mjeseci za prikupljanje i organizacijiu informacija (najčešće na papiru). Podatke bilježim na papiru jer svaki prolazi kroz konstantnu reviziju tijekom procesa istraživanja. Takav način rada rezultira efektom forme koja reflektira prostor i vrijeme između subjekta(individualni mentalni prostori) i objekta (svijeta). Moj umjetnički rad predstavlja bilježenje i ‘snimanje’ tih oblikovnih procesa unutar kojih se forma bori kako bi predstavila sadržaj kognitivnog prostora koji postoji između subjekta(nas) i objekta(svijet).

 

Posljednje istraživanje sastoji se od umjetničkog rada ‘Mjesečarka’ i pisane magistarske radnje ‘Skulptura kao autogram’. čiji je cilj praktičani, imanentno umjetnički prikaz onoga što u okvirima izabranih medija i jezika, snoviđenja i činjenica, stvaraju razne umjetnice koje sam izabrala za primjer, na koji način to čini i kako se to svrstava u socijalno-kulturni kontekst svijeta u kojem živim(o). Umjetnice koje su navedene u ovom radu nisu izabrane i svrstane po principu vremena i mjesta u kojem žive, medija i jezika koji koriste, već su ovisno o temama kojima se bave svojim pojedinim radovima, raspoređene unutar 28 okvira. Simbolički, kao idealna brojka ženskog menstruacijskog ciklusa, ova mentalno-fizička struktura od 28 tema predstavljena je u interaktivnom skulptorskom radu ‘Mjesečarka’ koji za formu koristi uredski ladičar kao ready made.

Pretvarajući mentalnu mapu u fizičku, u formi dokumentaristične, interaktivne skulpture ‘Mjesečarka’ prikazujem kako su žene umjetnice na najrazličitije načine dekodirale dvadeset i osam tema: tijelo, majčinstvo, rodne i spolne razlike, globalizacija i kapitalizam, nasilje (nad ženama), seksualnost, obitelj i kuća, duhovnost, menstruacija, ljepota, utopija, moć, privatno i javno, priroda, rat, iseljeništvo, trauma, smrt, feminizam, muško i žensko, djetinjstvo, politika, međuljudski odnosi, klase i rase, identitet, fantazija,  lezbijstvo i ljubav.

Ne želeći stvoriti ništa novo, želja mi je bila pred publiku postaviti tek postojeće znanje i informacije,  pokazati ih, analizirati i započeti diskusiju. Moj autorski potpis izražen je isključivo u konceptu mapiranja 28 tema, ‘kustoskom’ izboru radova žena umjetnica koji interpretiraju te teme i u cjelokupnoj estetici vizalnog produkta. Intencija mi je pritom bila prevladati ostale distinkcije između radova, subjekta i objekta, apstraktnog i figurativnog izričaja i sličnih podjela.

Ovaj rad je odraz i sinteza mojeg dosadašnjeg iskustva kao žene, partnerice, prijateljice, umjetnice, voditeljice izložbeno-prodajne galerije i više asistentice na Akademiji primijnjenih umjetnosti u Rijeci. Objedinjavanjem tema i pitanja vezanih uz moj umjetnički interes analiziranja i dekonstrukcije ženskih sterotipa, ovim teoretskim i umjetničkim radom želim pridonjeti unapređenju osobne, javne i kulturne edukacije.

Svi materijali na ovim stranicama u vlasništvu su HDLU-a Istre ako nije naznačeno drugačije i ne mogu se koristiti bez pismenog pristanka autora/ice ili HDLUa.